Categories

20 Responses

WP_Cloudy
  • anakbengkulu Says:

    lain kali singgah la. ada homestay lg. bole blaja cara buat tat bengkulu

  • adi Says:

    Area tu banyak homestay. Nampak well organised. Nak belajar buat bangkahulu kena stay 2 malam!

  • keturunan bangkulu Says:

    btul2…

  • munit Says:

    emm..suatu ketika dulu masa sawah padi ada..hebat bangkahulu..tp skrg xde apa sgt..biasa2 ajer..

  • toksabun Says:

    Bukan kuih bangkahulu….Namanya ” kuih tat bengkulu ”

    Bengkulu cakap ” Ayoo.”

  • dirwan Says:

    itu memang namanya kue tat bengkulu. kalau dahulu kuenya keras sekarang sudah bisa dibuat tidak keras lagi…

  • eady Says:

    salam…..,pmandangan dalam kg.bngkahulu kuRang mnarik r….but don’t wory sMoge gEnerasi akan dTang bLeh mmbawa prubahan kPd KG…hehehe,

  • adihay Says:

    sgt sedap…datok sy org bangka hulu..tgh nk cri resipi kuih ni..nk teruskan tradisi..kuikui..

  • dangeka Says:

    Salam dari Bengkulu. Saya asli orang Bengkulu, saya lahir dan membesar di Bengkulu, Sumatra, Indonesia. Kue (kuih) tat ini di Bengkulu, (Sumatra, Indonesia) dipanggil “anak tat”. Kue tat pula bentuknya bukan macam ni. Dan jika pandai memasaknya, semestinya kue anak tat ni tidak keras. Nenek dan Ibu saya membuat kue anak tat ini selalu lembut, tak pernah keras.

  • Zulipah Binti Ibrahim Says:

    TAK TAHU PULAK KT NEG 9 ADA BANGKAHULU..KAMI DR SG CHOH,RAWANG

  • Zulipah Binti Ibrahim Says:

    TK TAHULAH PULAK ADA KETURUNAN BANGKALHULU DI NEG 9,KAMI DR SG CHOH RAWANG,BANGGANYA BANGKAHULU ADA SEMALAYSIA

  • Zulipah Binti Ibrahim Says:

    bangganya bangkahulu ada kt neg 9 jgk..kami dr sg choh,rawang..

  • Zulipah Binti Ibrahim Says:

    SAYA BANGKAHULU DR SG CHOC,RAWANG..TK SNGKA ADA BNGKAHULU DI NEG 9..

  • siti sarah Says:

    Saya membesar di Kg. Bangkahulu, masa kecik-kecik suasana memang…….. seronok, sebab ramai orang tua masih lagi hidup termasuk arwah datuk dan nenek saya yang berasal dari ‘Bengkulu’. Tapi sekarang tinggal kenang-kenangan. Kuih tart ni…dah kira kuih tradisi, hari raya kalau tak ada , tak lengkap, Kadang-kadang tak sempat raya, kuih tart dah habis. Masa sahur dan bukak puasa makan 2 biji pun dah kenyang sebab besar. Sapa kata tak sedap tu..memang kena ‘tidur’ di Kg. Bangkahulu dan belajar ‘keycek bengkulu’ dulu….

  • shida ranggi Says:

    hehehe…x sangkanya bengkulu pun ada di n9…kak zulipah,kita pun dr sg.choh ni..mmg anak jati sg.choh rawang….

  • NMS Says:

    saya mila, peminat tart bangkahulu ni, dari kecik saya dapat menikmati tart ni sebab kat kampung saya memang ada jual. kampung saya kat felda gedangsa, hulu selangor. tp diorang tak ambik tempahan banyak2. tart ni, sedapnye memang tak terhingga… confirm2 1 tu tak cukup.mesti nak lagi. tp saiz tart ni masa saya kecil dulu memang besar. ada sebesar saiz tapak tangan org dewasa, tp bila sekarang ni, kalau beli mesti dah separuh je saiznya, dalam setengah tapak tangan jer. saya nak tanya ada tak sapa2 tau pembuat tart bangkahulu yg mmg sedap dan dapat buat tempahan yg banyak? dalam 1400 pcs. saya nak wat gift utk wedding saya.

  • aji Says:

    kalu nak tau orang Bengkulu ni ade dimerata2 tempat ceruk saya ne anak tulin Bengkulu asal kat kg sg merab kajang saudara ramai kt sg choh, gemas,kajang, sg kembong ,bangi ,air hitam ,semenyih dll kalu nk tau kueh tat ne mmg kueh tradisi bak kata kalau raya tak ada rasa tak semporna..sapo nk raso kueh tu bulehla dtg rayo ne kt sg merab

  • maimunah bt mohd amin Says:

    saya Maimunah ,dudk kat Bnting Selangor. keluarge saya adediSg.Choh,Gemas,Sg.Kembong danSg. Merab.Saya memang keturunan Bengkulu. Pasal kueh tat ni..mmglah popular.Arwah makcikAtom buat kueh ni dulu smpai amek tempahan. la ni adeorg lain buat. tp tak same..rasenye sedp jugak. saya pnah cuba buat …rase nye ade..tp agak kras sikit. ade sesiapa tau petua atau tip buat kueh tat bengkulu, niat dihati nakteruskan tradisi kueh ni …t.ksh.

  • b Says:

    Kpd Zulipah Binti Ibrahim, lali aiyo nga kak. Bai tau kat Gemas ade wang bengkulu. aku jak bengkulu behrang. Tau die behrang kak kat mane? Mun die tau, nga kak kurang pengetahuan am.

  • Nami Says:

    assalamualaikum…saya noor amirah..saya pelajar t6..kini, saya sedang membuat kerja kursus tentang kuih tart bengkulu ini…dalam internet nie,x banyak maklumat yang saya dapat ttng kuih tart ini…ada sesiapa x at sini yang ada maklumat penuh ttng kiuh tart ini??boleh terangkan x at saya ttng kuih tart ini pada masa dulu n skrg??

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.

*